Boeren krijgen deel schade door zomerganzen vergoed

De provincie gaat een deel van de schade die boeren ondervinden door zomerganzen vergoeden. Provinciale Staten hebben dat besloten op initiatief van VVD en CDA.

VVD-Statenlid Mirjam Nelisse is blij met de vergoeding: “In de zomer zijn er echt ontzettend veel ganzen. Dat heeft allerlei oorzaken, waar het natuurbeleid van de overheid er één van is. Die ganzen veroorzaken grote schade aan de gewassen van boeren. Het is niet eerlijk dat zij daar helemaal alleen voor zouden moeten opdraaien.”

De provincie wil het aantal ganzen terugbrengen. Er is een ‘doelpopulatie’ vastgesteld: de hoeveelheid ganzen die mag overblijven. Nelisse: “Er zijn ruimere mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen, maar er zijn zó veel ganzen dat het niet binnen een jaar lukt. De boeren zijn daar de dupe van, en dus is het terecht dat ze gecompenseerd worden.”

Voor de vergoeding wordt de komende drie jaar in totaal 2 miljoen euro van de provincie vrijgemaakt. Nelisse: “Na die drie jaar gaan we kijken of de doelpopulatie is gehaald. Als dat niet zo is, wil ik dat de compensatie wordt voortgezet.”

Op verzoek van de VVD is nagegaan of al in 2017 schadevergoeding kan worden uitgekeerd. Dit blijkt mogelijk te zijn, waarbij de kanttekening wordt gemaakt dat het taxeren van recent geleden schade ingewikkeld is. Wellicht zal de schadevergoeding dit jaar daarom nog niet optimaal zijn.