Een boek vol historische tuinen van één familie

In heel Nederland zijn tuinen en landgoederen te vinden die zijn ontworpen door de familie Zocher. Deze illustere familie bracht drie generaties van tuinarchitecten voort, die vooral in de 19e eeuw hun schitterende stempel op ons land hebben gedrukt. Ook in Zuid-Holland is nog altijd veel van het werk van de Zochers te vinden. VVD-Statenlid Marijke van Dobben de Bruijn had de eer een boek over dit groene erfgoed uit te reiken aan een aantal wethouders uit de Haagse regio.

Het boekwerk is samengesteld door het Erfgoedhuis Zuid-Holland. Alle Zuid-Hollandse tuinen van de Zochers, en de planten en bomen die daarin voorkomen, zijn geïnventariseerd. Van Dobben de Bruijn: “Het is een schitterend boek, met oorspronkelijke tekeningen en met foto’s van de huidige staat van de tuinen. In een tijd waarin veel groen verdwijnt, laat dit boek zien hoe het leven kan opfleuren door groen.”

Het boek is een handleiding voor bestuurders en particulieren die de tuinen willen beheren. Dat past bij de ambities van de provincie, die de laatste jaren veel aandacht heeft geschonken aan het beheer en onderhoud van erfgoed. Van Dobben de Bruijn: “We moeten dit groene deel van ons erfgoed echt koesteren, zodat ook toekomstige generaties ervan kunnen genieten.”