Provinciale weg neemt meer CO2 op dan hij uitstoot

Een weg die met 21 innovaties meer CO2 opneemt dan hij uitstoot. Aannemersbedrijf BAM won de innovatieve en uitdagende aanbesteding voor de N211 die de provincie Zuid-Holland uitzette. “Dit is nog nooit vertoond in Nederland.”

Het streven van de provincie was om de 4.000 ton CO2 te besparen die bij de werkzaamheden aan de weg tussen Den Haag en het Westland vrij zou komen. Het winnende plan neemt daarboven nog eens 9.000 ton CO2 op. 

De weg krijgt daarmee een voorbeeldfunctie, stelt VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen: “We hebben aannemers gestimuleerd de weg aan te leggen met de duurzame technologie van morgen. En we hebben ruimte geboden aan veldtesten van de duurzame oplossingen van overmorgen. We dragen met deze weg echt bij aan klimaatdoelstellingen. Als het klaar is, zijn andere overheden van harte welkom om te komen kijken. Want hier liggen de innovaties letterlijk voor het oprapen.”

Over welke innovaties gaat het? Giel-Jan Bogaert van BAM Infra Nederland vertelt dat de weg een warmte- en koudeopslag krijgt: “Daarmee wordt niet alleen in de winter de weg sneeuwvrij gehouden, maar we verwarmen en koelen er ook bedrijven en woningen in de omgeving mee. Bovendien wordt de weg in de zomer gekoeld, waardoor deze een langere levensduur kent.” 

Daarnaast krijgt de N211 lantaarnpalen met verticaal geïntegreerde zonnepanelen. Lennert van den Berg van FlexSol Solutions uit Delft: “Op deze palen blijft geen vuil zitten. We leveren ze tot aan de woestijn. En nu dus ook in Nederland.”

BAM legt de weg zo vlak mogelijk aan. Bogaert: “Als de weg voldoende strak blijft, kunnen we 2,5% van het brandstofverbruik van automobilisten op de weg terugdringen. Deze pilot is op deze schaal nog nooit gedaan. We gaan de resultaten dan ook nauwgezet monitoren.” 

Zelfs mierenzuur, dat overigens niets te maken heeft met de insecten, maakt deel uit van het project. Max Aerts van het multidisciplinair studententeam FAST van de Technische Universiteit Eindhoven: “CO2, water en duurzame elektriciteit voegen we samen tot een vloeistof die we weer omzetten in energie. Dat systeem is bedacht om langere afstanden te laten afleggen. Maar het mooie is dat we hier de mogelijkheid hebben het in een andere omgeving te testen. Tijdens de bouwfase voor bouwstroom, in plaats van dieselgeneratoren, maar ook als energie voor tuinders.”

Daarmee zijn nog lang niet alle 21 innovaties genoemd. William Harding van Sweco, het ingenieursbureau dat de uitvraag begeleidde, noemt het project bijzonder. “Vooral omdat hier niet naar de laagste prijs is gekeken, maar naar de laagste kosten over de hele levensduur van een weg. Daar kan de BV Nederland van leren. Dit project is dan ook prima op te schalen naar andere wegen en andere overheden en aannemers.” 

Dat is precies de bedoeling, zegt gedeputeerde Vermeulen tot slot. “Dit verandert de manier waarop wij als provincie onze wegen vormgeven.” In het najaar van 2018 moet de weg af zijn. De werkzaamheden starten in het eerste kwartaal van 2018.


Bron: https://www.zuid-holland.nl/actueel/nieuws/@18751/n211-klimaat/