VVD-juryleden zien indrukwekkende scholieren bij debatwedstrijd

VVD-Statenleden Laurine Bonnewits, Tiemen Brill en Frits Paymans waren onlangs juryleden tijdens de provinciale voorronde van het BNNVARA-programma ‘Op weg naar het Lagerhuis’. Ze zagen scholieren uit heel Zuid-Holland zeer indrukwekkend debatteren en speechen.

“Het was echt een eer”, vertelt juryvoorzitter Bonnewits. “Ik heb zo veel enthousiasme, kennis en wijsheid gezien bij deze jongeren. Wat dat betreft maak ik me geen zorgen over de toekomst.”

Door heel het land worden er dit kwartaal provinciale voorrondes voor de debatwedstrijd gehouden. De finale wordt uiteindelijk op televisie uitgezonden en het winnende team mag een bezoek brengen aan de Verenigde Naties in New York. Bonnewits: “De wedstrijd wordt door de scholen dan ook zeer serieus genomen. Ze steken er echt maanden van goede voorbereiding in.”

Het debatteam van het Dalton Lyceum uit Barendrecht was uiteindelijk winnaar van de finale. Bij de individuele speeches won Amber Plantfeber van het Wolfert Lyceum uit Bergschenhoek. Zij hield een verhaal over jongeren met psychische problemen.

“Hartverscheurend, overtuigend en emotioneel”, stelde juryvoorzitter Bonnewits. “Amber heeft de jury tot tranen toe geroerd. Wij vinden dat iedereen dit verhaal zou moeten horen!” Gelukkig kan dat: in het voorjaar houdt Amber haar speech opnieuw, tijdens de finale van het programma op NPO2.