VVD wil huizen pas gasloos als er betaalbare alternatieven zijn

Inwoners van Zuid-Holland hoeven pas van het gas af als er voldoende betaalbare alternatieven zijn. Dat vindt de VVD-Statenfractie, die tijdens de begrotingsbehandeling van de provincie opkwam voor gewone huishoudens.

“Mensen worden nu bedreigd met een gasloos bestaan, terwijl ze hun huis nog niet voor een redelijke prijs op een andere manier kunnen verwarmen”, zegt VVD-fractievoorzitter Tiemen Brill. “We kunnen niet accepteren dat onze inwoners in de kou dreigen terecht te komen.”

De VVD wijst erop dat zon en wind niet voldoende opleveren. Brill: “De discussie over de energiebron van de toekomst is nog maar net begonnen. Toch worden er nu al allerlei maatregelen genomen.” Hij vindt bovendien dat de provincie het bedrijfsleven meer moet aanspreken op energiebesparing. “Want bedrijven verbruiken veel meer gas dan huishoudens.”

De VVD kon instemmen met de totale begroting. Omdat er volgend jaar verkiezingen zijn, is er veel ruimte gelaten voor de nieuwe Staten om keuzes te maken. Brill: “Dat is terecht, het zou raar zijn om het helemaal dicht te timmeren. Tegelijkertijd is het goed dat er wel veel plannen in staan, want een jaar stilstand kunnen we ons niet veroorloven.”