Wippolderlaan: knoop doorgehakt na jarenlange gesprekken met omwonenden

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben groen licht gegeven voor de volgende fase van het opknappen van de Wippolderlaan (N211) in Den Haag. Na jaren van uitvoerig overleg met alle betrokkenen, onder wie de omwonenden, vindt de VVD dat er een afgewogen voorstel ligt.

“De Wippolderlaan is een van de drukste wegen van Den Haag en het is bovendien een belangrijke aanrijroute voor de bloemenveiling in Naaldwijk”, vertelt VVD-Statenlid Ben de Vries. “Zowel ’s ochtends als ’s middags staan er lange files. Dat is heel vervelend voor de mensen die moeten wachten en ook nog eens slecht voor de economie. Het is dus hoog tijd om deze weg op te knappen.”

Daar wordt al sinds 2015 over gesproken. Na overleg met Rijkswaterstaat, de gemeenten Den Haag en Westland en natuurlijk de omwonenden is het oorspronkelijke voorstel aangepast. De Vries: “De gedeputeerde heeft zijn handen er vol aan gehad, maar ik vind het huidige plan dankzij de inspraak echt beter dan wat er vier jaar geleden lag. Toch blijft het een compromis. Je kunt nooit iedereen helemaal tevreden stellen. Zo werkt dat nu eenmaal in ons polderland.”

De VVD wijst erop dat de weg door de vertraging al miljoenen duurder is geworden. Bovendien zal de uitvoering nog een paar jaar op zich laten wachten omdat er te weinig aannemers beschikbaar zijn. De Vries: “Participatie van inwoners is ons veel waard, dus dat mag best wat kosten. We hebben er veel tijd en geld in geïnvesteerd. Maar je kunt niet eindeloos doorpraten. Op een gegeven moment moet er een keuze worden gemaakt. Dat hebben we nu gedaan.”