Energieplannen met draagvlak van onze inwoners

Fossiele brandstoffen zijn eindig en de gaswinning in Groningen stopt vanwege de aardbevingen. We moeten dus overstappen op andere vormen van energie. Duurzame, hernieuwbare energie om ons te voorzien van elektriciteit en warmte, maar ook van brandstof voor onze voertuigen. Hoe gaan we dat doen?

We zijn nog bezig met de uitvoering van het Energieakkoord. Voor Zuid-Holland stond daar een zeer grote opgave in, die al op veel weerstand onder de inwoners kon rekenen. En nu dient het Klimaatakkoord zich voor heel Nederland alweer aan.

Het idee is dat de opgave uit het Klimaatakkoord niet zomaar van hogerhand wordt opgelegd, maar vanuit de regio’s, met draagvlak van de inwoners, wordt uitgevoerd. Nederland is hiervoor opgedeeld in 30 regio’s die gezamenlijk een Regionale Energiestrategie (RES) moeten opstellen. In de RES wordt door de regio een bod gedaan: het deel van de totale opgave dat de regio kan en wil opwekken. In Zuid-Holland zijn er 7 RES-regio’s, variërend in samenstelling van één tot 23 gemeenten.

In de afgelopen periode is binnen de regio’s hard gewerkt. Soms is onderzoek gedaan onder inwoners waar wel en geen draagvlak voor is. Ook zijn er bijeenkomsten met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties geweest. In een aantal regio’s zijn raadsleden, waterschapsleden en Statenleden in gesprek gegaan. Inmiddels druppelen de plannen van de diverse regio’s binnen.

De planning is door de coronacrisis aangepast. Dat betekent dat er meer tijd is om in gesprek te gaan met inwoners en volksvertegenwoordigers, als dat nog niet is gedaan. Provinciale Staten zullen de concepten in september bespreken.

De VVD-fractie zal de plannen onder andere beoordelen op haalbaarheid, betaalbaarheid, draagvlak onder inwoners en het meenemen van innovatieve opwek- en opslagmethoden voor de toekomst.