VVD wil uitgaven van Provinciale Staten transparant maken

Het voelde nogal onwerkelijk: het bespreken van de provinciale jaarstukken over het virusvrije jaar 2019. Toch bogen Provinciale Staten zich daar deze maand over. Het is immers onverminderd belangrijk dat het college verantwoording aflegt over het gevoerde beleid en de behaalde resultaten.

VVD-Statenlid Sabrina van der Lubbe kon zich aansluiten bij de accountant, die van ‘nette’ stukken sprak. “We zijn in Zuid-Holland duurzaam aan het doorpakken. Dat is te zien in de investeringen die zijn gedaan en de plannen die worden uitgevoerd. Ook wordt het voorspellend vermogen van de provincie steeds beter. Dat is een punt waar de VVD vaak aandacht voor heeft gevraagd.”

De VVD wil één ding graag verbeteren. Van der Lubbe: “Dat is onze eigen transparantie als Zuid-Hollands parlement. We hebben nauwelijks inzicht in de uitgaven die voor en door Provinciale Staten zijn gedaan. Als we dat inzicht wel krijgen, kunnen we nog beter keuzes maken over het inzetten van onze middelen.”

Van der Lubbe benadrukt dat die transparantie vooral door Provinciale Staten zelf moet worden verzorgd. “Wij willen daar een begin mee maken bij de begroting van 2021. Het zou fijn zijn als het college ons daarbij wil helpen.”