Henegouwerweg (N207) wordt veiliger

De VVD in Zuid-Holland zet zich al jaren in voor meer verkeersveiligheid op provinciale wegen. De Henegouwerweg (N207) is een van de N-wegen met een hoog risico op ongevallen. Statenleden Erwin Hoogland, Karima Bouchtaoui en Peter van Waaij bekeken de situatie in Waddinxveen onlangs met eigen ogen en gingen met omwonenden in gesprek.

“Deze weg moet veiliger worden”, concludeerde fractievoorzitter Erwin Hoogland na afloop. “Tijdens het groot onderhoud in de eerste helft van 2021 zal de provincie daarom aanpassingen doorvoeren.” VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen heeft inmiddels bevestigd dat de provincie dan het smalste deel van het fietspad verbreedt, een algeheel inhaalverbod instelt, de scheidingsbanden tussen rijbaan en fietspad vervangt en een duidelijker belijning aanbrengt.

Naast aanpassing van de weg wil de VVD ook dat er strenger gehandhaafd wordt. Hoogland: “Het rijgedrag is hier ronduit beschamend. Automobilisten rijden te hard, halen gevaarlijk in en kleven op de bumper. Voor de veiligheid is het de hoogste tijd dat daartegen wordt opgetreden.”

Omwonenden vertelden de VVD’ers dat zij graag een verlaging van de maximumsnelheid van 80 naar 60 kilometer per uur zouden zien. Hoogland vindt dat op termijn een goed idee: “De maximumsnelheid kan hier omlaag zodra een goede doorstroming van Alphen aan den Rijn naar Gouda is veiliggesteld. Daarvoor wordt nu hard gewerkt aan de Verlengde Bentwoudlaan.”