Interessant wooninitiatief verdient ondersteuning

Particuliere kopers die zich verenigen en zo zelf als het ware projectontwikkelaar worden: dat is in een notendop het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO). Een interessant initiatief dat kan helpen bij de doorstroming op de woningmarkt, concludeerde VVD-Statenlid Karima Bouchtaoui na een bezoek aan Waddinxveen. Daar heeft CPO De Triangel al succesvol een appartementencomplex gerealiseerd.

“We hebben in Zuid-Holland een groot tekort aan woningen voor mensen in de middenklasse”, zegt Bouchtaoui. “Dat probleem is zo groot dat we meerdere oplossingen nodig hebben. Dit kan er daar één van zijn. Daarom ga ik vragen of de provincie het mogelijk kan maken om deze initiatieven te ondersteunen.”

De woordvoerder Wonen van de VVD-fractie vindt het mooi om te zien dat mensen zelf initiatief nemen om het huis van hun dromen werkelijkheid te laten worden. “De bewoners bepalen samen hoe de woningen worden vormgegeven, uiteraard binnen de kaders van de wet. Ze hebben daar ook zelf volledige zeggenschap over. Het resultaat is betaalbare woningen en gelukkige bewoners. Daar word ik enthousiast van.”