Zuid-Hollandse ondernemers denken weer aan de toekomst

Het coronavirus is in eerste instantie een bedreiging voor onze gezondheid, maar het raakt onze samenleving ook in andere opzichten. Zo worden de gevolgen voor de economie steeds meer zichtbaar. Gelukkig probeert de regering getroffen ondernemers en werknemers zoveel mogelijk te steunen.

De provincie heeft daarbij een ondersteunende taak. Bijvoorbeeld door goed inzicht te krijgen in de precieze staat van de economie. De VVD-fractie heeft op dat laatste de afgelopen tijd flink gehamerd. Statenlid Peter van Waaij: “Wij willen dat in kaart wordt gebracht waar het weer op gang lijkt te komen, waar het hapert en hoelang dat nog gaat duren, en waar het licht helaas uitblijft.”

De VVD heeft het college gevraagd om met spoed verder te gaan met het verzorgen van betrouwbaar en snel internet in de hele provincie. Van Waaij: “Nu zoveel mensen thuiswerken zijn we ontzettend afhankelijk van stabiele en snelle internetverbindingen. Met name kleinere gemeenten en regio’s kunnen daarbij hulp van de provincie goed gebruiken.”

Ondernemers

De VVD-fractie blijft voortdurend met ondernemers in contact. Niet alleen om een luisterend oor te bieden, maar vooral om te horen wat hun plannen voor de toekomst zijn. Van Waaij: “Ondernemers houden niet van klagen. Zij kijken liever weer vooruit. Wij willen weten hoe we ze daarbij kunnen helpen.”

In Zoetermeer bezocht Van Waaij bijvoorbeeld de kapsalon van Wil van Ederen. Nadat haar zaak weer open mocht, werkte zij binnen enkele weken de achterstand weg. Inmiddels kunnen klanten alweer nieuwe afspraken maken.

“Wil is zo’n ondernemer die blij is dat ze haar werk weer kan doen. Zelfs als dat betekent dat ze voorlopig extra lange dagen moet maken”, zegt Van Waaij. “Steeds meer ondernemers zijn weer aan de slag, en ze zien ook weer kansen. Dat is heel fijn om te merken.”