Provincie moet inheemse diersoorten beschermen tegen exoten

De provincie Zuid-Holland moet zo snel mogelijk met een plan van aanpak komen om diersoorten te bestrijden die niet in Nederland thuishoren. Deze zogenaamde ‘invasieve exoten’ vormen namelijk een grote bedreiging voor inheemse diersoorten.

Een voorbeeld van een invasieve exoot is de Amerikaanse stierslang, die momenteel in de Haagse duinen leeft. De slang is ongevaarlijk voor mensen, maar verstoort wel het natuurlijke evenwicht. “De populatie groeit snel en kan andere diersoorten verdringen”, zegt VVD-Statenlid Herbert Zilverentant. “Die dieren zijn niet opgewassen tegen een agressieve soort die hier niet hoort te zijn. We moeten echt voorkomen dat we de inheemse soorten kwijtraken.”

De slangen zijn waarschijnlijk in de duinen losgelaten door iemand die ze als huisdier zat was. Ook andere exoten komen door de mens in de Nederlandse natuur terecht. Zilverentant: “Daar begint het natuurlijk mee: denk na voordat je iets doet, het kan gigantische gevolgen hebben. Maar nu die soorten er eenmaal zijn, is het aan de provincie om ze te bestrijden.”

Naar verluidt hebben tot nu toe alleen de provincies Gelderland en Utrecht een goed plan van aanpak tegen invasieve exoten. De VVD wil dat Zuid-Holland zich daar snel bijvoegt.