VVD vraagt aandacht voor financiële problemen gemeenten door corona

De VVD in Zuid-Holland wil dat niet alleen het kabinet, maar ook het provinciebestuur goed in de gaten houdt wat de coronacrisis financieel betekent voor gemeenten. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota vroeg de Statenfractie daar nadrukkelijk aandacht voor.

“We weten allemaal dat de financiële gevolgen van deze crisis heel groot zullen zijn”, zegt VVD-Statenlid Frederik Zevenbergen. “Ook voor gemeenten, al sneeuwt dat bij al het overige nieuws misschien een beetje onder. De gemeente is voor mensen de dichtstbijzijnde overheid en het is ontzettend belangrijk dat die goed kan functioneren.”

De VVD wil verder dat het college koers houdt om de ambities en doelen uit de begroting waar te maken. Statenlid Sabrina van der Lubbe: “We hebben de begroting kort geleden herzien, en vastgesteld dat deze doelen ondanks corona haalbaar zijn. Natuurlijk zijn de financiële gevolgen op middellange termijn nog onzeker. Het college moet daar dus bovenop zitten, en Provinciale Staten goed op de hoogte houden.”

Het was voor het eerst sinds het begin van de intelligente lockdown dat Provinciale Staten weer fysiek bij elkaar kwamen. Om voldoende afstand te kunnen houden vergaderde het Zuid-Hollandse parlement op een bijzondere locatie: in de Ridderzaal.