VVD wil debat over biomassa op basis van feiten

De VVD wil het actuele en gevoelige onderwerp biomassa heel graag bespreken in Provinciale Staten, maar wel pas als er feiten en goed onderbouwde informatie op tafel liggen. De Statenfractie heeft er daarom voor gepleit het thema zo snel mogelijk na het reces op de agenda te zetten.

VVD-Statenlid Mirjam Nelisse wijst erop dat het geen zin had het onderwerp bij de afgelopen vergadering te behandelen, zoals FvD wilde. “Het SER-rapport over biomassa is nog niet gepubliceerd en wij krijgen ook een notitie van ons eigen college van Gedeputeerde Staten. Wij vinden het onderwerp te belangrijk om zonder die stukken te bespreken. Anders gaat het debat over emoties in plaats van feiten.”

De emoties over biomassa lopen in het maatschappelijk debat namelijk al hoog op. Nelisse: “De opvattingen van experts zijn echter veel genuanceerder. Het gebruik van biomassa in Zuid-Holland ligt nu onder een vergrootglas en de VVD wil zorgvuldig een standpunt innemen. Dat kan alleen als we de feiten kennen.”

Nelisse merkt wel alvast op dat onmiddellijk stoppen met biomassa in ieder geval geen optie is. “Biomassa neemt op dit moment meer dan de helft van de opwek van duurzame elektriciteit voor haar rekening in Zuid-Holland. Dat kunnen we niet van de ene op de andere dag overboord gooien.”