Politiek Zuid-Holland zeer bezorgd over naleving coronaregels in OV

Een campagne om meer reizigers naar het openbaar vervoer te lokken kan alleen als de handhaving van de coronaregels op orde is. Dat vinden de Zuid-Hollandse fracties van VVD, SP, GroenLinks, ChristenUnie&SGP en CDA. Zij zijn bezorgd over de veiligheid in het OV.

“We weten dat niet iedereen evenveel begrip heeft voor de coronaregels”, zegt VVD-Statenlid Frederik Zevenbergen. “Voor de gezondheid van iedereen in het OV is het daarom noodzakelijk dat er veel en goed wordt gecontroleerd. Van reizigers en medewerkers horen wij echter dat de handhaving van de regels juist zeer gebrekkig is.”

Daar komt bij dat zwartrijden door de afstandsregels voor chauffeurs nauwelijks aan te pakken is. Zevenbergen: “En dat wordt alleen maar moeilijker als het drukker wordt. Wij maken ons nu al zorgen over de veiligheid van chauffeurs, handhavers en reizigers. Een campagne om nog meer reizigers te werven lijkt ons dan ook erg voorbarig.”

De partijen vragen het college of de provincie goed zicht heeft op de handhaving van de regels in het Zuid-Hollandse OV. Zevenbergen: “Wij willen weten of er voldoende boa’s beschikbaar zijn of op welke termijn dat mogelijk is. Bovendien willen wij garanties dat de boa’s hun werk veilig kunnen doen. Bijvoorbeeld door afspraken te maken met de politie over back-up als dat nodig is.”

Schriftelijke vragen: handhaving Covid regels OV