Gemeenten moeten provincie niet als boeman gebruiken

‘Het moet van de provincie.’ Op die manier schuiven gemeenten de verantwoordelijkheid voor een project op het gebied van bereikbaarheid nog weleens af. Terwijl zij in werkelijkheid zelf het besluit hebben genomen en er subsidie voor hebben aangevraagd bij de provincie.

“Het is te makkelijk en niet correct om naar de provincie te wijzen als inwoners overlast veroorzaken”, zegt VVD-Statenlid Frederik Zevenbergen. “De provincie als boeman, dan ben je zelf van het probleem af. Dat is niet eerlijk ten opzichte van de eigen inwoners. En overheden horen ook niet op die manier met elkaar om te gaan.”

De VVD wil dat Zuid-Holland voortaan eisen stelt met betrekking tot communicatie voordat een subsidie wordt verleend. Zevenbergen: “Ik vind dat wij van gemeenten mogen verlangen dat ze belanghebbenden van tevoren zorgvuldig bij de besluitvorming betrekken. Als dat niet gebeurt, zou ik niet weten waarom wij er provinciaal belastinggeld in zouden moeten steken.”

Schriftelijke vragen 3658 - Provinciale bereikbaarheidssubsidies zijn geen dwangmiddel