Eduard Schuringa koninklijk onderscheiden bij afscheid

De VVD-fractie in Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft dinsdag afscheid genomen van zeven collega’s. Eduard Schuringa kreeg vanwege zijn langdurige verdiensten in de provinciale en lokale politiek een koninklijke onderscheiding uit handen van de Commissaris van de Koning.

Schuringa was twaalf jaar lang Statenlid namens de VVD. Daarvoor was hij lange tijd raadslid in Oldenzaal en deelraadslid in Rotterdam. VVD-fractievoorzitter Floor Vermeulen noemt de Koninklijke onderscheiding meer dan verdiend: “Eduard heeft decennialang gestreden voor de belangen van de inwoners van Oldenzaal, Rotterdam en Zuid-Holland. Met zeer veel kennis van zaken en met een enorme betrokkenheid. Wij gaan hem zeker missen.”

De VVD nam dinsdag ook afscheid van Eric Jarmohamed, Arie-Pieter Noordermeer, Peter Overwater, Marian Propstra en Herman van Santen. Zij waren na een volle termijn in de Staten niet herkiesbaar. Ook Frits Paymans verlaat de fractie. Hij staat nog wel op een opvolgplaats.

Floor Vermeulen bedankt de zes vertrekkende Statenleden van harte voor hun inzet: “Zij hebben elk op hun eigen wijze vier jaar lang hard gewerkt aan een welvarend en liberaal Zuid-Holland. Samen met hen is een koers voor Zuid-Holland uitgezet waar de nieuwe VVD-fractie, vol nieuwe energie en ideeën, graag aan wil vasthouden.”

Woensdag worden de nieuwe Statenleden beëdigd. Floor Vermeulen keert net als Marijke van Dobben de Bruijn, Tiemen Brill, Marcel Ludema en Rense Weide terug in de VVD-fractie, waarvan ook gedeputeerde Rogier van der Sande deel uitmaakt. Christelle van den Berg, Jan-Paul van Staalduinen, Laurine Bonnevits-de Jong en Mirjam Nelisse zijn de nieuwe gezichten in de fractie.