Provincie vraagt Vlaamse steun voor A4 Zuid

De Commissaris van de Koning van Zuid-Holland gaat de aanleg van de A4 Zuid tussen Spijkenisse en Klaaswaal op de agenda zetten bij de Vlaams-Nederlandse Delta. Met internationale steun hoopt de provincie het Rijk zover te krijgen om de weg snel aan te leggen.

Het college zegde VVD-fractievoorzitter en lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen Floor Vermeulen eerder al toe het onderwerp in de Vlaams-Nederlandse Delta te bespreken. Het Rijk heeft voor de zuidelijke Randstad tot 2028 namelijk alleen geld beschikbaar voor projecten met prioriteit. Zuid-Holland wil daarom dat de A4 Zuid prioriteit krijgt en denkt met steun van de Vlaams-Nederlandse Delta goede papieren te hebben.

De VVD-Statenfractie ondersteunt die aanpak van harte. Fractievoorzitter Vermeulen: “Op de lange termijn ontbreekt er in de snelle verbinding tussen Amsterdam en Antwerpen nog één schakel. De A4 Zuid kan daarvoor de oplossing zijn. Het internationale belang is een overtuigend argument voor deze weg, want de snelle verbinding is essentieel voor bijvoorbeeld de havens van Rotterdam en Antwerpen.”

De Vlaams-Nederlandse Delta is een samenwerkingsverband tussen de Vlaamse provincies Antwerpen en Oost- en West-Vlaanderen en de Nederlandse provincies Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant. Doel is om de internationale concurrentiepositie van de grensoverschrijdende Deltaregio te versterken.