Vragen VVD over woonplaats burgemeester

De burgemeester van Capelle aan den IJssel woont niet in deze gemeente, terwijl dit wel volgens de wet wel zou moeten. De VVD-Statenfractie heeft daarover de volgende schriftelijke vragen gesteld aan de Commissaris van de Koning.

Statenvragen van de leden Rense Weide en Floor Vermeulen (beiden VVD):

1. Heeft u kennisgenomen van berichten in de media dat de burgemeester van Capelle aan den IJssel niet woonachtig is in deze gemeente en dat hij daarmee de wet inzake de verhuisverplichting overtreedt?

2. Bent u bekend met de constructie van de burgemeester van Capelle aan den IJssel?

3. Wat is uw oordeel over de handelswijze van de burgemeester van Capelle aan den IJssel?

4. Kunt u aangeven wat uw rol –in algemene zin- is aangaande het naleven van de verhuisplicht van burgemeesters ? Wordt u hiervan door de betreffende burgemeester op de hoogte gesteld, geeft de wet u bepaalde bevoegdheden? En bespreekt u dit –indien aan de orde- ook in de jaarlijkse voortgangsgesprekken met burgemeesters? En heeft in dit specifieke geval u of uw ambtsvoorganger de verhuiskwestie ook besproken met de burgemeester van Capelle aan den IJssel?

5. Hoe kijkt u als Commissaris gelet op dit voorval en andere situaties waarin de woonplaatsvereiste tot knelpunten leidt aan tegen de wijze waarop van burgemeesters wordt verwacht dat zij hun daadwerkelijke woonplaats hebben in de gemeente waar zij burgemeester zijn? Bent u bereid dit met uw collega's ook aan de orde te stellen om in de toekomst vergelijkbare ongewenste situaties te voorkomen en bent u bereid dit onderwerp te bespreken met de Vereniging van Burgemeesters in Zuid-Hollandse gemeenten (VBZHG)? Heeft u hierover contact gehad met de minister van Binnenlandse Zaken en kunt u aangeven hoe hij hier tegenover staat?

6. De burgemeester van Capelle aan den IJssel heeft over een jaar zijn eerste zes jaar als burgemeester van deze gemeente achter de rug. Een eventuele herbenoemingsprocedure zal waarschijnlijk binnenkort door de raad worden opgestart. Bent u het met de VVD-Statenfractie eens dat, indien hij door de gemeenteraad van Capelle aan den IJssel geschikt bevonden wordt voor herbenoeming, hij zijn daadwerkelijke woonplaats dient te hebben in deze gemeente?

7. Zijn er in Zuid-Holland andere burgemeesters die –al dan niet met medeweten en/of instemming van de betreffende raad- de verhuisverplichting niet of oneigenlijk nakomen? Zo ja, kunt u een overzicht geven van Zuid-Hollandse burgemeesters die niet in de betreffende Zuid-Hollandse gemeente wonen en daarmee hun verplichtingen inzake de verhuisplicht niet nakomen?