VVD blij met fatsoenlijke en flexibele woningen voor arbeidsmigranten Westland

De provincie Zuid-Holland werkt definitief mee aan het plan van de gemeente Westland om nette en flexibele woningen voor arbeidsmigranten neer te zetten in De Lier. De VVD-Statenfractie is blij met deze belangrijke stap.

“De economie in het Westland en in Zuid-Holland kan niet zonder arbeidsmigranten”, zegt VVD-Statenlid Karima Bouchtaoui. “Deze mensen verdienen een fatsoenlijke woning. In de praktijk komen ze echter vaak in vreselijke omstandigheden terecht. Soms belanden ze bij malafide verhuurders en soms zijn ze zelfs dakloos. De gemeente Westland neemt nu de verantwoordelijkheid om ze een fatsoenlijke woning aan te bieden.”

Bouchtaoui vindt het een goede zaak dat het probleem met flexibele huisvesting wordt opgelost. “De woningnood in de hele provincie is hoog. In De Lier komen de woningen voor de arbeidsmigranten aan de rand van het dorp te staan. Dat moeten we vaker zo doen, ook voor andere zogenaamde spoedzoekers, zoals mensen die uit een scheiding komen. Op die manier blijven huizen in de dorpen beschikbaar voor de lokale behoefte.”

De arbeidsmigranten kunnen straks op de fiets naar hun werk, omdat veel bedrijven zich binnen een straal van drie kilometer van de woonlocatie bevinden. Daardoor hoeven er minder busjes vol medewerkers over de provinciale wegen te rijden. Bouchtaoui: “Er wordt echt een prettig woon-werkklimaat gecreëerd. Daardoor blijft het Westland aantrekkelijk voor deze onmisbare arbeidskrachten.”