VVD streeft naar bredere en veiligere A15

De VVD-Statenfracties in Zuid-Holland en Gelderland blijven zich gezamenlijk inzetten voor een veiligere en bredere A15. Dat hebben beide fracties afgesproken tijdens een gezamenlijk werkbezoek. Ze maken zich zorgen over de impact die het fileprobleem heeft op deze voor beide provincies essentiële verkeersader.

De files op de A15 worden steeds langer, terwijl de weg de belangrijkste verbinding is tussen het Rotterdamse haven- en industriegebied en het Europese achterland. Bovendien gebeuren er veel ongelukken, mede door het ontbreken van filedetectie en matrixborden. Ook de op- en afritten van de A2 naar de A15 zijn dringend aan verbetering toe.

De VVD-Statenfracties uit Gelderland en Zuid-Holland brachten onlangs een bezoek aan DHL, de grootste logistieke leverancier ter wereld. Transportdienst DHL Freight heeft dagelijks zo’n 40 vrachtwagens op de weg. Zuid-Hollands VVD-Statenlid Frits Paymans: “Al die wagens staan iedere dag gemiddeld een half uur stil op de A15. De economische schade daarvan is 300.000 euro per jaar.”

De Gelderse en Zuid-Hollandse VVD-Statenfracties blijven daarom gezamenlijk optrekken om optimalisatie van de A15 te realiseren. Paymans: “Wij hebben goede contacten en weten elkaar gemakkelijk te vinden. Als wij ons samen inzetten voor deze belangrijke weg, profiteren de inwoners in onze twee mooie provincies daarvan.”