Ruimtevaart als basis voor Zuid-Hollands ondernemerschap

De Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) heeft haar grootste Research & Development-faciliteit in Noordwijk. Op het naastgelegen Space Business Park is ook het ESA Business Incubation Centre (ESA-BIC) te vinden. De VVD-Statenfractie nam een kijkje tijdens een bijeenkomst over sport en innovatie.

Bij ESA-BIC worden startende bedrijfjes met een link met ruimtevaart ondersteund en begeleid. De bedrijven gebruiken technologie die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de ruimtevaart voor aardse toepassingen.

Ronaldo en Messi

JOHAN is een van de bedrijven die dankzij ESA-BIC van de grond zijn gekomen. Oprichter Jelle Reichert: “Wij rusten spelers in veldsporten uit met een ‘tracking device in hun shirt. Het doel is om met behulp van satellietnavigatiesysteem Galileo locatie, snelheid, afstand, kracht, acceleratie en oriëntatie te meten. Je kunt je eigen resultaten vervolgens vergelijken met ploeggenoten, maar ook met wereldtoppers als Cristiano Ronaldo en Lionel Messi. Zo kun je zien op welke gebieden je nog moet verbeteren. Maar het is ook heel nuttig om blessures te voorkomen.”

Reichert legt uit dat dit soort prestatiemonitoring tot nu toe vooral is weggelegd voor grotere clubs en nationale bonden: “Het is echt gemaakt voor wetenschappers, dus bij de kleinere clubs weten ze niet hoe ze het moeten gebruiken. Bovendien is het vaak veel te duur. Het doel van JOHAN is om deze technieken voor veel meer clubs beschikbaar te maken. Wij zijn nu aan het testen bij vijf clubs. Op basis van hun feedback gaan we het product verbeteren, waarna we het de zomer van 2015 kunnen leveren.”

Geld uit de markt

De Statenfractie sprak tijdens het bezoek ook met directeur Martijn Seijger van ESA-BIC. Hij vertelt dat er in de twaalf ESA-BIC’s in Europa in tien jaar tijd 250 start-ups van de grond zijn gekomen: “Wij waren in Noordwijk de eerste met een incubatiecentrum , waarna het concept in meerdere landen succesvol is uitgerold. Ieder BIC vult het programma in met lokale partners. Toelating van een bedrijf gebeurt aan de hand van harde criteria. Ongeveer de helft van de ideeën is niet volwassen genoeg, heeft niet de noodzakelijke relatie met ruimtevaart of is het nog niet waard om in te investeren.”

Seijger noemt het logisch dat de overheidssubsidie op een gegeven moment wegvalt: “Wij zijn hier bezig met ondernemerschap. Het geld moet dus gewoon uit de markt komen. Voor ruimtevaartgerelateerde bedrijven is dat niet altijd gemakkelijk. Vaak duurt het jaren voor er winst gemaakt kan worden. De uitdaging voor ons is om private partijen toch te overtuigen dat een investering zinvol is.”

Fractievoorzitter Floor Vermeulen is blij met die reële kijk: “Voor ons als provincie is de taak weggelegd om er ruimtelijk voor te zorgen dat ESA-BIC door kan groeien. Binnen de ruimtelijke ordening moeten we dus rekening blijven houden met deze prachtige ontwikkelingen in Noordwijk.”