Verkiezingsprogramma VVD Zuid-Holland: lagere laster en betere wegen

De VVD Zuid-Holland heeft het verkiezingsprogramma voor de Provinciale Statenverkiezingen gepresenteerd. Het programma ‘Ruim baan! Voor een provincie die werkt’ kenmerkt zich door heldere liberale uitgangspunten.

De speerpunten waarmee de VVD de verkiezingen ingaat, zijn herkenbaar: lagere belastingen, een kleinere overheid, het schrappen van overbodige regels, ruimte voor ondernemers en investeringen in goede infrastructuur.

Lijsttrekker Floor Vermeulen: “In de afgelopen vier jaar heeft een college onder aanvoering van de VVD de lasten niet verhoogd en toch geïnvesteerd in essentiële infrastructuur. We hebben gestreden voor ruimtelijk beleid dat aansluit bij de wensen van gemeenten en inwoners en we hebben bezuinigd op subsidies. Die koers zetten we met dit programma voort.”

Het programma heeft ook vernieuwende liberale ideeën te bieden. Vermeulen: “Er spreekt een enorme trots uit op het innovatie vermogen van deze provincie. We gaan hier niet het wiel opnieuw uitvinden, maar voortbouwen op onze eigen kracht. De haven, de greenports: we hebben te veel sterke clusters op om te noemen.”

Eerste Kamerlid Jan Anthonie Bruijn was voorzitter van de commissie die het programma schreef. Hij wijst op de gedegen financiële onderbouwing: “Omdat provinciale verkiezingsprogramma’s niet worden doorgerekend, ontbreekt de financiële paragraaf vaak. Wij hebben die wel, zodat de kiezer zelf kan zien hoe wij bijvoorbeeld de lastenverlichting financieren.”

Lijsttrekker Vermeulen kan niet wachten om met het programma in de hand naar de kiezer te stappen: “Dit programma is een ijzersterke troefkaart in de campagne. Het resultaat daarvan kan alleen zijn dat heel veel mensen voor de VVD zullen kiezen.”

Ook de (deels) Zuid-Hollandse waterschappen hebben inmiddels hun verkiezingsprogramma vastgesteld.

Download de verkiezingsprogramma's (PDF):