VVD: gemeenten kunnen leren van elkaars dienstverlening

Zuid-Hollandse gemeenten moeten elkaar vaker spreken om ervaringen uit te wisselen. Bijvoorbeeld op het gebied van dienstverlening kunnen de verschillende overheden veel van elkaar leren, denkt de VVD-Statenfractie. De provincie moet gemeenten daarbij ondersteunen. Nu gemeenten door fusie en samenwerking groter worden, kan innovatie helpen om toch goed bereikbaar te zijn.

Fractievoorzitter Floor Vermeulen: “In september waren er op initiatief van het college meer dan 250 raadsleden op het Provinciehuis bijeen. Dat leidde tot nieuwe energie en verbinding. Wij zouden dat vaker moeten doen. Juist de provincie kan gemeenten op die manier bij elkaar brengen om kennis en ideeën te delen.”

Vermeulen noemt als voorbeeld zaken als geboorteaangifte, paspoortverlenging en vergunningaanvraag: “Een aantal gemeenten heeft er goede ervaringen mee om inwoners en bedrijven daarvoor niet meer naar het gemeentehuis te laten komen. In plaats daarvan gaan zij zelf naar de mensen toe. Een mooie service, die voor veel meer gemeenten interessant kan zijn.”