De zakelijke luchthaven van Nederland ligt in Zuid-Holland

Tijdens een gezamenlijk werkbezoek hebben de Statenfracties van VVD en PvdA zich laten bijpraten over de stand van zaken op Rotterdam The Hague Airport. De Zuid-Hollandse luchthaven vervoert met slechts één start- en landingsbaan 4.400 passagiers per dag.

RTHA profileert zich nadrukkelijk als zakelijke luchthaven. Het vliegveld verbindt de regio Rotterdam-Den Haag met zo’n 40 andere zakelijk relevante regio’s en steden in Europa, vertelt Steven van der Kleij, manager Informatie, Capaciteit en Beleid: “Uiteindelijk kiezen de luchtvaartmaatschappijen hun bestemmingen, maar wij sturen op een zakelijk profiel.”

Wie naar de kaart met bestemmingen kijkt, ziet echter ook een paar warme vakantieoorden. Van der Kleij: “Dat is belangrijk voor het draagvlak in de regio. De mensen hier accepteren de overlast van het vliegveld, maar in ruil daarvoor willen ze er natuurlijk ook wat plezier aan beleven.”

Spanjaarden in Blijdorp

Het vliegveld levert de omgeving echter veel meer op dan alleen vakantievluchten. RTHA zorgt voor werkgelegenheid voor circa 2.500 mensen. Van der Kleij: “Daarnaast hebben wij een gunstige invloed op de vestiging van bedrijven in de buurt en zorgen wij voor inkomend toerisme naar deze regio. Spanjaarden komen bijvoorbeeld speciaal voor Diergaarde Blijdorp naar Rotterdam.”

Er zijn dus veel voordelen, maar RTHA is niet blind voor de overlast die de luchtvaart oplevert. Van der Kleij: “Wij houden ons strikt aan de afspraken die zijn gemaakt over geluid. Zo zijn we ‘s nachts wel open, maar tussen 23.00 en 7.00 uur mag er weinig vertrekken en landen. Het gaat dan met name nog om vertraagde vluchten, intercontinentale zakenvluchten en de traumaheli.”

Berlijn, Oslo en Aberdeen

RTHA wil graag meer passagiers gaan vervoeren, zonder dat de geluidsoverlast toeneemt. Een tweede baan of verlenging van de huidige baan is daarvoor niet nodig. De luchthaven is ook van plan nieuwe zakelijke bestemmingen aan te gaan bieden. Van der Kleij: “We hebben daarvoor een rondje langs het bedrijfsleven in de regio gemaakt. Berlijn, Oslo en Aberdeen worden vaak genoemd. Daar gaan we dus mee aan de slag.”

VVD-Statenlid Frits Paymans hoopt dat de politiek de luchthaven de mogelijkheid zal bieden om het aantal vluchten uit te breiden: “Dé zakelijke luchthaven van Nederland ligt in Zuid-Holland. Dit is een prachtige bron van bedrijvigheid en werkgelegenheid. Gezien de zorgvuldige manier waarop RTHA omgaat met geluidshinder, ben ik ervan overtuigd dat het vliegveld op draagvlak in de regio kan rekenen.”