VVD bekijkt versterkte waterkering Katwijk

De VVD-Statenfractie heeft de voortgang van de werkzaamheden aan de waterkering bij Katwijk bekeken. De fractie werd tijdens een werkbezoek geïnformeerd over de stand van zaken van het project Kustwerk Katwijk en betrad daarna de nieuwe dijk-in-duin-constructie.

Katwijk was een van de zwakke schakels in de kustbescherming van het Hoogheemraadschap van Rijnland. De afgekeurde dijk ligt midden in het dorp, waardoor 3.000 Katwijkers buitendijks woonden. VVD-hoogheemraad Hans Pluckel: “We hebben nu een dijk in de duinen gebouwd, waardoor het hele dorp binnendijks is komen te liggen. In principe kunnen we hiermee honderd jaar vooruit.”

Katwijk heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om een ander lokaal probleem op te lossen. De gemeente wil zo veel mogelijk parkeerplaatsen van het centrum naar de kust verplaatsen. Daarom wordt achter de dijk-in-duin-constructie een parkeergarage aangelegd. Pluckel: “De Katwijkse parkeerwens bleek goed te combineren met de nieuwe waterkering. Zo komen kustbescherming, kusteconomie en kustecologie mooi samen.”

De dijk zelf was dit voorjaar binnen 6 tot 10 weken aangelegd, vertelt projectleider Liesbeth Verhage: “Daarna kon het zand eroverheen, waardoor het duinlandschap weer terug is. Nu houden we ons vooral bezig met de aanleg van de parkeergarage. We verwachten eind 2014 klaar te zijn, met een kleine uitloop naar 2015. Dat is wonderbaarlijk genoeg precies volgens de planning die in 2010 is gemaakt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat zo’n groot project geen enkele vertraging oploopt.”

VVD-fractievoorzitter Floor Vermeulen roemt het innovatieve project: “Een goede samenwerking van Rijk, provincie, gemeente en hoogheemraadschap leidt hier tot een uitstekende oplossing. Droge voeten, mooie duinen en nog plek voor je auto ook. Dit is een sterk staaltje (Zuid-)Hollands vakmanschap.”