VVD: Zuid-Hollander bepaalt zelf waar hij internetaankopen afhaalt

Zuid-Hollanders kunnen uitstekend zelf bepalen waar en wanneer zij hun internetaankopen willen afhalen en terugbrengen. De provincie moet de locaties waar dat is toegestaan dus niet te veel beperken. Provinciale Staten hebben woensdag een amendement van VVD en enkele andere partijen daarover aangenomen.

De provincie beschouwde afhaalpunten voor internetdetailhandel altijd als een vorm van gewone detailhandel. Ook in de nieuwe Visie Ruimte en Mobiliteit was daarom opgenomen dat afhaalpunten alleen waren toegestaan binnen zogenaamde ‘winkelconcentraties’. Dankzij het amendement van VVD, D66, ChristenUnie/SGP, PVV, Jansen/Brands en 50Plus mogen internetaankopen nu ook op bijvoorbeeld kantoorlocaties, bedrijventerreinen en benzinestations worden afgehaald.

VVD-Statenlid Marcel Ludema is tevreden met de verruiming van de mogelijkheden: “Dit geeft de inwoners van Zuid-Holland meer ruimte om hun eigen tijd in te delen. Zij hoeven niet meer binnen de beperkte winkelopeningstijden naar het winkelcentrum om even een pakketje op te halen.”

De verruiming geldt niet voor internetverkoop die gecombineerd wordt met gewone detailhandel. Ludema: “Dan heb je het over een winkel met een etalage of showroom, die dezelfde spullen ook via internet verkoopt. Dat is gewone detailhandel, die thuishoort in winkelgebieden.”