VVD wil woningbouw niet frustreren voor marters en wezels

Er is grote woningnood in Zuid-Holland. Woningbouwprojecten moeten dus makkelijker gemaakt worden en niet moeilijker. Dat is de reden dat de VVD – net als een meerderheid van Provinciale Staten – een initiatiefvoorstel van de Partij voor de Dieren over kleine marterachtigen niet heeft gesteund.

“Wezels, marters en hermelijnen leven solitair in een groot leefgebied”, zegt VVD-Statenlid Herbert Zilverentant. “Ze hebben geen vaste verblijfplaats, dat is de aard van het beestje. Als projectontwikkelaars verplicht zouden worden om aan te tonen dat hun plannen het leefgebied van kleine marterachtigen niet aantasten, dan wordt het wel heel ingewikkeld om nog te bouwen.”

Zilverentant benadrukt dat kleine marterachtigen beschermde dieren zijn en blijven. “Maar dit plan van de Partij voor de Dieren levert ze niets op, hoe sympathiek het ook klinkt. Als we de marters en wezels echt willen helpen, moeten we hun leefgebied versterken. Daar ziet de VVD meer in. Want extra vertraging van woningbouw kunnen we onze inwoners echt niet aandoen.”