VVD wil passend budget voor forse stap vooruit in bereikbaarheid Bollenstreek

De VVD Zuid-Holland is verheugd dat door partijen in de noordelijke Duin- en Bollenstreek overeenstemming is bereikt over noodzakelijke investeringen in de bereikbaarheid van deze regio. Om de plannen te realiseren is 20 miljoen euro meer nodig van de Provincie Zuid-Holland dan nu is begroot. Wat de VVD betreft worden die middelen geregeld.

In 2021 werd het budget voor de maatregelen verlaagd, omdat een plan voor de besteding ervan ontbrak. De VVD heeft toen bedongen dat als de regio met een sterk plan zou komen, het resterende budget niet heilig was. Dit plan ligt er nu en daarom wil de VVD dat het budget ook wordt bijgepast.

“In 2022 nam ik het initiatief om de bezuiniging van 20 miljoen euro op het budget voorlopig te ‘parkeren’ in afwachting van een breed gesteund plan dat bijdraagt aan de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Dat plan ligt er nu en daarom gaan wij op zoek naar dekking van de extra kosten bij de behandeling van de provinciale begroting komend najaar,” aldus VVD-Statenlid Jeroen van Dijken.

Het totale budget van de provincie inclusief de 20 miljoen euro bedraagt 47,2 miljoen euro en zal besteed worden aan onder meer een nieuwe verbinding voor auto en fiets tussen de N208 en de A44 en investeringen in een fietstunnel. De plannen worden de komende maanden nader uitgewerkt. Daarna wordt besloten over uitvoering ervan in het najaar 2023.