Grote veranderingen moeten ook op lange termijn betaalbaar zijn

De provincies in Nederland zijn grotendeels verantwoordelijk voor de uitvoering van de drie enorme veranderingen in onze maatschappij: natuur en stikstof, klimaat en energie en wonen en bereikbaarheid. Het kabinet stelt daarvoor in fondsen in eerste instantie veel geld beschikbaar, maar de VVD in Zuid-Holland is bezorgd over de betaalbaarheid op lange termijn.

“Die fondsen zijn namelijk eindig, ook al lopen ze meerdere jaren door”, zegt VVD-vicefractievoorzitter Laurine Bonnewits. “Uiteindelijk gaat de geldkraan dicht. De grote omslagen zijn dan hopelijk klaar, maar de provincies blijven verantwoordelijk. Met name voor het beheer en onderhoud van bijvoorbeeld wegen, natuurgebieden en energienetwerken.”

Bonnewits is bang dat die kosten Zuid-Holland op lange termijn in de problemen brengen. “We hebben ook nog onze andere taken die betaald moeten worden. Ik wil graag weten hoe de provincie gaat voorkomen dat de financiën in de toekomst worden uitgehold.”