VVD Zuid-Holland ziet perspectief in rapport Remkes

De VVD in Zuid-Holland ziet perspectief in het rapport van Johan Remkes over de impasse in het stikstofdossier. Veel van zijn aanbevelingen liggen volledig in lijn met wat de VVD-fractie tijdens provinciale vergaderingen heeft bepleit, en waarvoor zij ook moties heeft ingediend.

Remkes legt de vinger op de zere plek: de groeiende kloof tussen het landelijk gebied en de Randstad, Den Haag in het bijzonder. Er is angst voor een leeglopend platteland door het verdwijnen van bijvoorbeeld postkantoren en banken. Mensen moeten ver rijden om voor hun boodschappen en om hun kinderen naar school te brengen. En de drager van het platteland, de agrarische sector, heeft met het huidige beleid geen duurzame toekomst in zicht.

Net als de VVD Zuid-Holland adviseert Remkes om over te stappen naar het meten van de uitstoot van stikstof. Dat werkt veel beter dan beleid maken op basis van de theoretische neerslag ervan in een natuurgebied. Aan de uitstoot kan de boer namelijk zelf iets doen, aan de neerslag niet. Daarnaast wil Remkes het veel bekritiseerde stikstofkaartje loslaten, de kritische depositiewaarde (de zogenaamde KDW) uit de wet halen en de actuele staat van de natuur centraal stellen. Ook wijst hij erop dat niet alleen de agrarische sector, maar ook de industrie en de mobiliteit een eerlijke bijdrage moeten leveren.

Het allerbelangrijkste is dat de transitie alleen samen met de boeren voor elkaar gekregen kan worden. Hierbij geeft Remkes de volgende keuzes:

• De ondernemer gaat door op het huidige pad, maar de bedrijfsvoering wordt door extensiveren of innovatie aangepast.
  • De ondernemer schakelt om naar een vorm van bedrijfsvoering die in het gebied langjarig houdbaar is.
  • De ondernemer verplaatst de onderneming naar een gebied waarin het beroep langjarig mogelijk is.
  • De ondernemer stopt, via een regeling of door natuurlijk verloop.

Bij alles staat vrijwilligheid voorop.

VVD-Statenlid Erwin Hoogland ziet het rapport als een steun in de rug: “Deze koers hebben wij al eerder gekozen. We kijken reikhalzend uit naar de reactie van het kabinet. In de tussentijd hebben wij Gedeputeerde Staten meteen gemaand de al ingezette route in het licht van dit rapport voort te zetten.”