VVD positief over de mogelijkheden tot woningbouw in Alphense Gnephoek

De landelijke, lokale en provinciale VVD-fracties zijn positief over de mogelijkheid tot woningenbouw in de Gnephoek in Alphen aan den Rijn. De fracties reageren instemmend op de conclusies van voormalig Deltacommissaris Wim Kuijken, die onderzoek deed naar de mogelijkheden.

Kuijken deed het onderzoek in opdracht van minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, onder andere na aangenomen moties in de Tweede Kamer, de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn en de Provinciale Staten van Zuid-Holland.

De jarenlange discussie over de Gnephoek kreeg in januari een andere wending, toen de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn op initiatief van de VVD de Gnephoek als ontwikkellocatie bestempelde. De Alphense VVD-fractievoorzitter Elise de Veth ziet nu kansen om verdere stappen te zetten: “Het is fijn dat het rapport duidelijkheid biedt over de positie van Alphen aan den Rijn als centrumgemeente die we niet op slot mogen zetten, en perspectief biedt wat betreft vervolg stappen voor mogelijke woningbouw in de Gnephoek.

VVD-Tweede Kamerlid Peter de Groot reageert eveneens ingenomen: “Het is belangrijk dat de mogelijkheid van woningbouw verder onderzocht wordt. Daarbij is het bouwen zelf cruciaal, maar vooral ook de snelheid waarmee we gaan bouwen.”

Ook VVD-Statenlid Peter van Waaij is blij met het perspectief: “Dit is een heel positieve stap. Het is nu aan de gemeente om de plannen uit te werken. Wij kijken ernaar uit om de voorwaarden die de provincie in april heeft gesteld daarin terug te zien. Hopelijk geeft dat een beeld of er daarna snel gebouwd kan gaan worden.”