Ruime steun voor VVD-plan om geld vrij te maken voor hulp bij armoede en schulden

De provincie Zuid-Holland maakt 350.000 euro vrij om mensen te helpen die door hoge energierekeningen en inflatie nu ook in armoede leven of schulden hebben. Dat voorstel van de VVD kreeg ruime steun in Provinciale Staten.

“Door de inflatie komen steeds meer mensen in de problemen”, zegt kersvers VVD-Statenlid Aly van der Vegte, die haar maidenspeech hield. “Vooral mensen met lage inkomens lopen grote risico’s. Maar ook de middeninkomens en zelfstandig ondernemers. Voor hen dreigt armoede. Bovendien liggen problematische schulden op de loer. Wij willen die mensen graag helpen.”

Gemeenten, bedrijven en andere partners zijn samen de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) begonnen. Het doel is mensen met geldzorgen eerder te vinden, te bereiken en te begeleiden naar passende hulp.

Van der Vegte: “Helaas is nog niet elke gemeente bij dit initiatief aangesloten. Met name kleine gemeenten hebben daar vaak niet de capaciteit of de middelen voor. Met dit geld willen wij ervoor zorgen dat álle Zuid-Hollandse gemeenten zich kunnen aansluiten bij de NSR. Zodat iedere Zuid-Hollander die dat nodig heeft, kan rekenen op hulp op maat.”