VVD: toekomst voor landbouw én natuur in Zuid-Holland

De VVD steunt de gebiedsgerichte aanpak van stikstof in Zuid-Holland. Juist door per gebied te kijken wat er nodig is, kunnen we werken aan een toekomstbestendige landbouw én een gezonde natuur in onze provincie.

“Bij de stikstofaanpak zien wij een nadrukkelijke rol voor innovatie”, zegt VVD-fractievoorzitter Laurine Bonnewits. “Bovendien zullen ook andere sectoren dan de landbouw maatregelen moeten nemen. We moeten echt zoveel mogelijk per gebied, per geval, per project kijken wat er nodig is. Zo lossen we het samen op.”

Naast stikstof zorgt ook de aanleg van Natuurnetwerk Nederland (NNN) soms voor weerstand en onbegrip. “Daarom is het belangrijk om goed met alle betrokkenen te communiceren. Om te beginnen aan de keukentafel”, zegt VVD-Statenlid Herbert Zilverentant. “Onteigening is voor ons, net als bij stikstof, echt de allerlaatste optie. En in dat geval mogen mensen ook rekenen op volledige schadeloosstelling.”

Bij het natuurbeleid van de provincie wil de VVD extra aandacht voor de bestrijding van invasieve exoten, die dieren en planten verdringen die wél in Zuid-Holland thuishoren.