Oproep aan minister Jetten: laat innovatieve glastuinders doorgaan met duurzame geothermie

Glastuinders en andere ondernemers dreigen de dupe te worden van hun keuze voor duurzame energie, nu een subsidieregeling voor 2023 vervalt. De VVD en vijf andere Zuid-Hollandse Statenfracties roepen minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) in een open brief op om zo snel mogelijk met een oplossing te komen.

Veel glastuinders gebruiken geothermie om hun kassen te verwarmen. Ook worden woningen steeds vaker aangesloten op een warmtenet met een geothermiebron. Zonder subsidie kunnen dit soort projecten echter niet meer kostendekkend draaien.

“Juist deze alternatieve, duurzame vorm van warmte is van groot belang voor onze energietransitie”, zegt VVD-Statenlid Peter van Waaij. “Niet alleen in de glastuinbouw, maar ook voor het verwarmen van woningen, scholen en andere gebouwen. Initiatiefnemers van het ontwikkelen van zulke warmtebronnen moeten nu dan ook niet financieel in de kou komen te staan. Dit zijn trendsetters in innovatie en ze verdienen onze steun!”

Lees hier de open brief van VVD, ChristenUnie-SGP, D66, JA21, CDA en PvdA: