Extra steun voor Bevrijdingsfestival Zuid-Holland

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben ingestemd met een eenmalige extra subsidie van 30.000 voor het Bevrijdingsfestival Zuid-Holland. Op 4 en 5 mei herdenken we en vieren we samen onze vrijheid. De provinciale Bevrijdingsfestivals spelen hierin een grote rol; zeker ook voor jongeren.

VVD-Statenlid Rense Weide: “Door de Russische aanval op Oekraïne is er oorlog op ons eigen continent. Dat laat heel duidelijk zien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Het is ons meest kostbare bezit. Daarom is het ontzettend belangrijk samen de vrijheid te vieren.”

ChristenUnie/SGP-Statenlid Arjan Witte heeft vorige maand mondelinge vragen gesteld over de financiële situatie bij de festivals in Rotterdam en Den Haag. VVD-gedeputeerde Frederik Zevenbergen antwoordde dat er na aanpassing van het programma een verwacht tekort van 60.000 euro overblijft. De gemeente Rotterdam is bereid hiervan de helft hiervan voor haar rekening te nemen.

Een motie van ChristenUnie/SGP, VVD, CDA en GroenLinks om eenmalig 30.000 euro extra bij te dragen kreeg steun van Provinciale Staten. Daarmee is het festival in 2023 gered. Voor de komende jaren moeten de provincie, de beide gemeenten en de beide festivals samen op zoek naar een structurele oplossing.