VVD neemt met grote dankbaarheid afscheid van vertrekkende fractie

De provincie Zuid-Holland heeft dinsdag afscheid genomen van alle Statenleden die niet herkozen zijn. Onder hen zijn ook acht VVD’ers. Tijdens een speciale vergadering werden zij door de commissaris van de Koning bedankt voor hun inzet.

Rense Weide, Laurine Bonnewits, Sabrina van der Lubbe, Sjoerd van den Dool en Aly van der Vegte waren bij de verkiezingen van 15 maart niet herkiesbaar. “We zijn Rense, Laurine, Sabrina, Sjoerd en Aly ongelofelijk dankbaar voor alles wat ze voor de inwoners van Zuid-Holland gedaan hebben”, zegt VVD-fractievoorzitter Jeannette Baljeu. “Ze waren geweldige volksvertegenwoordigers.” Weide, Bonnewits en Van der Lubbe ontvingen ook een koninklijke onderscheiding.

Van de oude fractie stonden Francine Heijnen (plek 9), Peter van Waaij (plek 11) en Herbert Zilverentant (plek 13) wel op de VVD-lijst. Heijnen is nu de eerste opvolger. BaljeuFrancine, Peter en Herbert hebben hun Statenlidmaatschapmet ontzettend veel kennis, kunde en energie ingevuld. Het is dus heel jammer dat we ze moeten missen in de nieuwe fractie, al hopen we in ieder geval Francine snel weer te kunnen verwelkomen.

Herbert Zilverentant sprak bij zijn afscheid na 40 politieke dienstjaren: “Het meest hoogstaand is hij die zijn taak het best vormgeeft, niet hij die de hoogste positie heeft. Dat is voor mij altijd een leidraad geweest in de politiek.”

Jeannette Baljeu, Frederik Zevenbergen, René van Hemert, Jeroen van Dijken en Mirjam Nelisse zijn herkozen. Zij zorgen voor de continuïteit in de fractie. Tot er een nieuw college is gevormd combineren Baljeu en Zevenbergen hun werk als gedeputeerde met het lidmaatschap van Provinciale Staten.