VVD tevreden dat provincie WarmteLinQ-project gaat coördineren

De VVD vindt het een goede zaak dat de provincie Zuid-Holland het WarmteLinQ-project gaat coördineren. De verwachting is dat de uitvoering daardoor beter, sneller en efficiënter verloopt.

WarmteLinQ wordt een leiding die restwarmte van de Rotterdamse haven tot aan Leiden brengt. Daarmee kunnen huizen en bedrijfspanden op een duurzame manier verwarmd worden. “Door deze coördinatieregeling zullen bijvoorbeeld technische voorzieningen sneller geregeld worden”, zegt VVD-Statenlid Axel Broekhuizen, die zijn maidenspeech over het onderwerp hield. “Maar gemeenten blijven zelf verantwoordelijk voor de vergunningen en ontheffingen.”

De VVD is tevreden over de manier waarop de participatie geregeld wordt. Broekhuizen: “Omwonenden en andere belanghebbenden krijgen de kans om hun mening te geven. Dat is voor ons heel belangrijk. Vervolgens is het zaak dat ook de communicatie duidelijk en eerlijk verloopt.”

De coördinatie kan door de provincie worden uitgebreid als tijdens de uitvoering blijkt dat het noodzakelijk is. Broekhuizen: “Ik begrijp dat die flexibiliteit nodig is. Maar als er grote veranderingen zijn, dan moeten wij als Provinciale Staten wel meteen worden geïnformeerd.”