De veerpont tussen Rozenburg en Maassluis is
een belangrijke verbinding voor Zuid-Holland. Daarom heeft de VVD Zuid-Holland
zich ingespannen voor de snelle terugkeer van een veerpont voor auto’s. De
fractie is blij dat dit is gelukt.
Toen AquaSwets, het bedrijf dat de veerdienst
verzorgde, in mei plotseling de dienstverlening staakte, greep de provincie
snel in. Er werden bussen en een veer voor voetgangers en fietsers geregeld.
Rederij Damen kreeg tijdelijk toestemming om de veerpont te exploiteren en voor
de lange termijn wordt een nieuwe Europese aanbesteding voorbereid.
“Dat heeft het college allemaal uitstekend
gedaan”, zegt VVD-Statenlid Jeroen van Dijken. “De veerpont is ontzettend
belangrijk voor veel fietsers en voetgangers. Maar dat geldt net zo goed voor
automobilisten. De terugkeer van een autoveer was daarom een eis van de VVD. Het
is een bijzonder goede zaak dat dit nu geregeld is.”
Rederij Damen krijgt geld om snel een autoveer
in de vaart te nemen. De eerste stappen hiertoe zijn inmiddels gezet. Van
Dijken hoopt dat de boot over twee maanden vaart: “Een van de oude veren die nu
op de werf liggen zou binnen acht weken weer varend moeten kunnen zijn. Dan kan
er in ieder geval tot eind 2024 een autoveer varen. Daarna wordt de
Maasdeltatunnel geopend en heeft veel autoverkeer de pont niet meer nodig. Al
zullen bedrijven met langzaam rijdende machines er ook dan nog steeds behoefte
aan hebben.”
Over die lange termijn zal na de zomer
gesproken worden. De VVD wil dat de provincie alle gemaakte kosten probeert te
verhalen op de falende exploitant van de veerpont.