Autoveer tussen Rozenburg en Maassluis zal snel weer varen

De veerpont tussen Rozenburg en Maassluis is een belangrijke verbinding voor Zuid-Holland. Daarom heeft de VVD Zuid-Holland zich ingespannen voor de snelle terugkeer van een veerpont voor auto’s. De fractie is blij dat dit is gelukt.

Toen AquaSwets, het bedrijf dat de veerdienst verzorgde, in mei plotseling de dienstverlening staakte, greep de provincie snel in. Er werden bussen en een veer voor voetgangers en fietsers geregeld. Rederij Damen kreeg tijdelijk toestemming om de veerpont te exploiteren en voor de lange termijn wordt een nieuwe Europese aanbesteding voorbereid.

“Dat heeft het college allemaal uitstekend gedaan”, zegt VVD-Statenlid Jeroen van Dijken. “De veerpont is ontzettend belangrijk voor veel fietsers en voetgangers. Maar dat geldt net zo goed voor automobilisten. De terugkeer van een autoveer was daarom een eis van de VVD. Het is een bijzonder goede zaak dat dit nu geregeld is.”

Rederij Damen krijgt geld om snel een autoveer in de vaart te nemen. De eerste stappen hiertoe zijn inmiddels gezet. Van Dijken hoopt dat de boot over twee maanden vaart: “Een van de oude veren die nu op de werf liggen zou binnen acht weken weer varend moeten kunnen zijn. Dan kan er in ieder geval tot eind 2024 een autoveer varen. Daarna wordt de Maasdeltatunnel geopend en heeft veel autoverkeer de pont niet meer nodig. Al zullen bedrijven met langzaam rijdende machines er ook dan nog steeds behoefte aan hebben.”

Over die lange termijn zal na de zomer gesproken worden. De VVD wil dat de provincie alle gemaakte kosten probeert te verhalen op de falende exploitant van de veerpont.