Chemours: hoe nu verder?

Chemours houdt de gemoederen in Zuid-Holland en de rest van Nederland al geruime tijd bezig. De VVD-Statenfractie staat achter de inwoners van de regio die zich zorgen maken over chemische stoffen in hun directe omgeving.

“Chemours is vooral zelf verantwoordelijk voor het vinden van oplossingen”, benadrukt VVD-Statenlid Axel Broekhuizen. “Daarbij zeg ik meteen: het is niet genoeg om de huidige uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Het bedrijf moet ook in actie komen tegen de blootstelling aan stoffen die in het verleden zijn uitgestoten.”

Broekhuizen verlangt van Chemours dat het zich een goede buur toont. “Dit gaat niet alleen om de toekomst, maar ook om een erfenis uit het verleden. Dat zou de directie zelf ook moeten inzien.” De VVD wil de PFAS-waarden in het water en de bodem rond de fabriek meten en vervolgens continu de uitstoot in de gaten houden.

Die uitstoot is de afgelopen tien jaar overigens al met 99% verminderd. “Dat is mede te danken aan de vastberaden inzet van onze provincie”, zegt Broekhuizen. “Ook het huidige college werkt onvermoeibaar aan een veilige leefomgeving voor onze inwoners. Wij steunen die aanpak volledig. Als dat betekent dat we in de rechtbank tegenover bedrijven komen te staan, dan moet dat maar.”