Volop verbetering voor auto, fiets en openbaar vervoer

Er wordt in Zuid-Holland hard gewerkt aan verbetering van de bereikbaarheid. De VVD is onder de indruk van de vele projecten om automobilisten, fietsers en ov-reizigers snel, comfortabel en vooral veilig naar hun bestemming te brengen.

“Verkeersveiligheid staat voorop”, zegt VVD-fractievoorzitter Arne Weverling. “Daarom werken we aan het onderhoud van bruggen, zoals de Hooghkamerbrug tussen Leiden en Voorschoten. Ook gaat de provincie kijken naar het veiliger maken van de rotonde bij het knooppunt N207/N228 bij Gouda en Haastrecht.”

Zuid-Holland gaat werk maken van een hoogwaardige buslijn bij de Stougjeswijk in de Hoeksche Waard. Voor automobilisten blijft de provincie investeren in de Bentwoudlaan en de Duin- en Bollenstreek en zoekt zij naar geld voor de aanleg van een parallelweg bij de N217. Er komt ook weer een autoveer tussen Rozenburg en Maassluis: de provincie heeft een veerpont gekocht.

De VVD wil bovendien onderzoeken of de Rijnlandroute kan worden uitgebreid. Weverling: “Het huidige project vordert gestaag. De Corbulotunnel wordt volgend jaar geopend en het laatste deel van de route wordt opgeleverd in 2026. Wij willen weten of een volgende fase ook haalbaar en betaalbaar is.”

Bij bewoners leven daarover nog wel vragen, beseft Weverling. “Daarom willen wij dat de documenten van de provincie transparanter en inzichtelijker worden voor onze inwoners. Dat zal bijdragen aan het vertrouwen.”