Overal een straatje bij

Net als in de rest van Nederland moeten er in Zuid-Holland veel woningen gebouwd worden. De VVD zoekt de oplossing vooral in het bijbouwen aan bestaande wijken en dorpen.

“De woningnood in onze provincie is hoog”, zegt VVD-fractievoorzitter Arne Weverling. “De bevolking blijft groeien en mensen willen graag in Zuid-Holland wonen. Daarom wil de VVD ook aan de randen van het groen bouwen. Overal een straatje erbij! Er zijn heel veel dorpen en wijken waar dit mogelijk is. Wij willen dat wordt onderzocht hoeveel en waar precies.”

In totaal moeten er in Zuid-Holland de komende zeven jaar 235.000 woningen gebouwd worden. De provincie denkt dat het mogelijk is om dit in bestaande steden en dorpen voor elkaar te krijgen. Weverling: “De VVD wil daar duidelijke afspraken over maken. Plannen zijn mooi, maar bouwen is beter. Wij willen de garantie dat die 235.000 woningen er in 2030 ook echt staan.”

De VVD houdt er rekening mee dat sommige bestaande plannen in de binnensteden uiteindelijk niet door zullen gaan. Weverling: “Het is dus belangrijk om nieuwe bouwlocaties te blijven zoeken. Dat moeten we niet gaan ontmoedigen omdat de woningen op papier al bestaan.”