De overheid moet ondernemers koesteren

Zuid-Hollandse ondernemers verdienen meer waardering van de politiek. De VVD wil niet dat zij er steeds voor opdraaien als de overheid geld tekort komt.

“We vergeten vaak dat we zonder ondernemers geen geld verdienen”, zegt VVD-fractievoorzitter Arne Weverling. “Zij werken keihard en lopen grote risico’s. Daarnaast moeten ze omgaan met alle regels die voor ze worden bedacht. En dan zien ze ook nog eens de belastingen stijgen zodra de overheid geld nodig heeft. Dat moet echt stoppen.”

Weverling wijst erop dat 90 procent van de ondernemers gewone mkb’ers zijn, met een paar mensen in dienst. “Zij zorgen niet alleen voor banen, maar ook voor innovatie. Bovendien zijn ze het cement van onze samenleving, door bijvoorbeeld sportverenigingen te sponsoren. De politiek moet ze koesteren.”

Ook grotere bedrijven verdienen volgens de VVD meer waardering. Weverling: “We hebben parels van economische clusters in Zuid-Holland. De Rotterdamse haven, de vele greenports, het Bio Science Park in Leiden, noem maar op. Zij zorgen ervoor dat we in Nederland en Europa niet afhankelijk hoeven te zijn van anderen voor bijvoorbeeld voedsel en medicijnen. Daar moeten we zuinig op zijn.”

Weverling ziet dat bedrijven druk bezig zijn met verduurzaming en de energietransitie. “Daarom vind ik het echt onbegrijpelijk dat bedrijven in de haven onvoldoende netcapaciteit kunnen krijgen. Wat willen we nou? Zo gaan we de klimaatdoelstellingen natuurlijk niet halen. Het is cruciaal dat bedrijven gewoon kunnen rekenen op stroom.”