VVD wil alles op alles zetten om onteigening van grond te voorkomen

Bij het verkrijgen van gronden voor natuurherstel moet de provincie Zuid-Holland er alles aan doen om onteigening te voorkomen. Daarvoor pleit de provinciale VVD-fractie.

“Wij vinden het heel belangrijk dat het niet tot onteigening komt”, zegt VVD-Statenlid Gezina Atzema. “Daarom moet er een zorgvuldig proces worden doorlopen, waarbij de provincie eerst probeert om er met de grondeigenaar uit te komen. Als dat echt niet lukt, moet de eigenaar in ieder geval volledig schadeloos worden gesteld.”

De kwestie gaat concreet om zeven gebieden van in totaal 280,6 hectare grond. Deze gebieden zijn cruciaal om de afgesproken natuurdoelen te halen. Dezelfde natuurwaarde kan niet op een andere plek worden bereikt.

Atzema: “Gezonde natuur is belangrijk. Bovendien geldt voor de VVD altijd: afspraak is afspraak. De afgesproken natuurdoelen willen wij dus halen, en daarvoor zijn deze gebieden onmisbaar. Maar grondeigenaren mogen daarbij wel verwachten dat de provincie zich van begin tot eind correct opstelt.”