Wind, warmte, kernenergie: VVD wil weten hoe het ervoor staat in Zuid-Holland

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor Zuid-Holland. De provincie wil de duurzame opwek van energie meer dan verdubbelen. Er zijn echter veel berichten over bijvoorbeeld problemen met windenergie en warmtenetten. De VVD wil nu weten hoe het ervoor staat in Zuid-Holland.

“Steeds meer onderzoeken laten zien dat het geluid van windturbines een negatief effect heeft op de gezondheid van mensen”, zegt VVD-Statenleden Axel Broekhuizen en Mirjam Nelisse. “Daar maken wij ons zorgen over. Ik wil dat de provincie meewerkt aan dit soort onderzoeken en zowel het geluid als de klachten erover zorgvuldig registreert. Dat is ook noodzakelijk om voor nieuwe windenergieprojecten draagvlak te krijgen bij de lokale bevolking.”

Voor inwoners die goed bezig zijn met verduurzaming speelt nog een ander probleem: ze worden op kosten gejaagd. Nelisse: “Warmtenetten worden onbetaalbaar. Een warmtepomp gaat net zolang mee als een cv-ketel, maar is wel drie tot vijf keer duurder. Zonnepanelen worden steeds minder aantrekkelijk, omdat netbeheerders hele wijken afsluiten van teruglevering als de zon te lang schijnt. Zo wordt het voor mensen en bedrijven bijna onmogelijk om hun investeringen in duurzaamheid terug te verdienen. Dat is niet eerlijk én het motiveert niet.”

Een goede duurzame oplossing is kernenergie. De Tweede Kamer wil het aantal kerncentrales in Nederland verdubbelen en kijkt daarbij ook naar Zuid-Holland. Broekhuizen: “Wij willen dat de provincie daar volledig aan meewerkt en nadenkt over een geschikte locatie voor een kerncentrale in Zuid-Holland. Als we dat doen, zijn er waarschijnlijk ook veel minder windturbines nodig. Dat zou heel veel ruimte en overlast schelen.”