Prachtige Rotte verdient meer bekendheid

De Rotte is een mooie veenrivier in een schitterende omgeving. De Hollandse metropool Rotterdam is er zelfs naar vernoemd. Toch weten maar weinig recreanten de rivier te vinden. Een aantal bewoners en ondernemers wil daar verandering in brengen. De VVD-Statenfractie nam onlangs een kijkje.

Stichting Plezierrivier De Rotte is een particulier initiatief van mensen die zich betrokken voelen bij de Rotte. Over enkele maanden publiceert de stichting een rapport over de ontwikkeling van het gebied, maar de VVD’ers kregen de mooiste plekjes én de belangrijkste knelpunten al te zien.

“De bestemmingen aan de Rotte zijn nauwelijks vindbaar met de auto en het openbaar vervoer. Als je aan de overkant moet zijn, ben je soms wel een halfuur verder”, vertelt bestuurslid Marja de Bruyn. “Bovendien zijn er bijna geen wegwijzers, waardoor wandelaars en fietsers hooguit even op en neer langs de rivier gaan. Terwijl er een prachtig rondje Rotte is dat je het hele gebied laat zien.”

Bootjes en schapen

De Statenleden spraken ook met verschillende ondernemers rond de Rotte. Erik Rövekamp, wiens outdoorcentrum Outdoor Valley graag zou willen uitbreiden. Laurens Kamerling, die bootjes verhuurt aan mensen die het gebied vanaf het water willen verkennen. En schapenhoeder Martin Oosthoek, wiens dieren de wildgroeiende reuzenberenklauw opeten. Allemaal zitten ze vol ideeën om de bekendheid van de Rotte te vergroten. Zo zou Rotterdam zijn naam aan het gebied kunnen verbinden, zoals Amsterdam dat met de Keukenhof heeft gedaan.

VVD-fractievoorzitter Tiemen Brill is onder de indruk van het natuurschoon en de ondernemerszin: “Deze mensen zijn ontzettend trots op dit gebied en dat stralen ze ook uit. Zij verdienen het dat meer mensen de Rotte leren kennen. Het is zonde dat nog zo weinig mensen genieten van dit mooie stukje Zuid-Holland!”