Gemeenten mogen zelf beste locaties voor windmolens zoeken

De gemeenten in de voormalige stadsregio Rotterdam mogen zelf op zoek naar de beste locaties om windmolens neer te zetten. Dat heeft de provincie Zuid-Holland toegezegd na vragen van de VVD en het CDA. Beide partijen hopen zo de overlast voor de bevolking te beperken.

De provincie en de stadsregio hadden samen al locaties voor de windmolens vastgesteld. Nu de stadsregio niet meer bestaat, krijgen de gemeenten tot 15 december de kans om betere locaties te kiezen, vertelt VVD-Statenlid Marcel Ludema: “Daardoor kunnen ze op plaatsen terechtkomen waar ze het landschap en het uitzicht minder vervuilen en voor minder geluidsoverlast zorgen.”

De gemeenten kunnen nu bovendien naar manieren kijken om omwonenden te compenseren. Ludema: “Bijvoorbeeld door ze mede-eigenaar te maken. Zo houden mensen die last hebben van de windmolens er in ieder geval ook wat aan over. Dat is wel zo eerlijk.”

De VVD is overigens eigenlijk geen voorstander van windmolens, benadrukt Ludema: “Wij denken dat er betere vormen van duurzame energie zijn. Zonne-energie, getijde-energie, aardwarmte, osmose-energie, thorium, noem maar op. Over deze windmolens zijn echter afspraken gemaakt met partijen die wel in windenergie geloven. En afspraak is bij de VVD nu eenmaal afspraak.”