Op bezoek bij de RET

Afgelopen dinsdag 16 oktober waren we uitgenodigd door de RET en de VVD Rotterdam om een kijkje achter de schermen te nemen bij de RET. Wij waren welkom bij het kloppend hart van de RET, namelijk de Centrale Verkeersleiding. Vanuit deze centrale wordt het verkeer op het grootste metronet van de Benelux in goede banen geleid. Daarnaast kregen we een inkijk naar veiligheid in het OV. De gemeente Rotterdam, de provincie en de RET hechten veel waarde aan een veilig OV.

De Rotterdamse metro liep voorop met toegangspoortjes bij stations om zwartrijders tegen te gaan en op trams rijdt altijd een conducteur mee. Ook hebben zij een geoormerkt veiligheidsbudget, waardoor altijd transparant is wat er aan veiligheid wordt besteed. In de tijd dat Ivo Opstelten Burgemeester van Rotterdam was is er sterk ingezet op de veiligheid in Rotterdam. Zo ook op de veiligheid bij het OV in en rond Rotterdam. Dit heeft zeker zijn uitwerking gehad bij de RET.

Het was enorm indrukwekkend om bij de verkeersleiding te zien hoe alle lijnen en sporen in de gaten gehouden worden. En zeer geruststellend om te zien hoe snel er ingegrepen kan worden wanneer er iets misgaat. Er gaat bijvoorbeeld wel iedere drie minuten een metro over het spoor heen. Van minuut tot minuut wordt het hele netwerk gemonitord. En tegelijkertijd wordt de veiligheid in de gaten gehouden met camera’s die vanuit de centrale verkeersleiding bediend worden. Van daaruit kan dan ook direct contact gehouden worden met de BOA’s (buitengewoon opsporings ambtenaar) die in de trams, metro’s of op het perron aanwezig zijn. Het bezoek werd afgesloten met een bezoek aan halte Kralingse Zoom waar we per Hooligan bus naartoe werden vervoerd. Dit is een speciale bus die gebruikt kan worden bij calamiteiten of grote controles. In deze bus is ook de mogelijkheid om mensen te fouilleren. Bij Kralingse Zoom zijn we in gesprek gegaan met de BOA’s. Mensen met hart voor hun vak en hart voor de reizigers. Veel geleerd van dit bezoek.