VVD bezoekt ‘pretpark voor vogels’ Tiengemeten

Een deel van de VVD-Statenfractie heeft onlangs de ‘wildernis, weelde en weemoed’ van Tiengemeten bezocht.  Het prachtige eilandje in de gemeente Korendijk wordt al sinds 1997 beheerd door Natuurmonumenten.

De VVD’ers kregen tijdens een rondleiding per huifkar de bijzondere flora en fauna van het eiland te zien. Tiengemeten wordt met zijn vele roofvogels en eenden door Henk Maijer van Natuurmonumenten omschreven als een ‘pretpark voor vogels’. Daarnaast zien de Statenleden de kudde Schotse hooglanders die op het eiland vertoeft.

Natuurmonumenten loopt wel tegen een aantal problemen aan. Zo is er de waterteunisbloem, die alle andere waterplanten verstikt. Op Tiengemeten is een experiment gaande om het agressieve plantje te bestrijden. Daarnaast draait de pont naar het eiland nog altijd verlies.

VVD-Statenlid Mirjam Nelisse genoot van de schoonheid van het eiland. “Daarnaast was het goed om eens rustig en uitgebreid met de mensen van Natuurmonumenten te praten. Als beheerder van natuurgebieden zijn zij een belangrijke en zeer gewaardeerde partner van de provincie.”