De VVD-Statenfractie in Zuid-Holland wil van het provinciebestuur duidelijkheid over uitspraken van NS-topman Roger van Boxel. In een interview met de Volkskrant zei hij dat NS meedingt naar het treinvervoer op het traject Dordrecht-Geldermalsen.
De provincie maakt halverwege januari bekend welk bedrijf de concessie voor dat traject krijgt. “Eind oktober was in een persbericht van de provincie te lezen dat drie bedrijven meedingen: Arriva, Qbuzz en EBS. NS staat daar niet bij en ze zijn te laat als ze zich nu nog willen inschrijven”, zegt VVD-Statenlid Rense Weide.
“Misschien heeft NS zich samen met een van de drie bedrijven die meedingen ingeschreven. Als dat zo is, vind ik dat de provincie dat bekend zou moeten maken. Als het niet zo is, ben ik benieuwd hoe het college de uitspraken van Van Boxtel verklaart”, aldus Weide.
- Heeft NS zich mede ingeschreven op deze concessie? Zo ja, met welk van de drie eerder door u genoemde partijen. Zo nee, hoe verklaart u de uitspraken van de NS-topman?
- Indien sprake is dat meerdere bedrijven gezamenlijk 1 offerte uitbrengen op een concessie, zou u dat per definitie -in het kader van het algemeen belang- bekend maken?
- De NS topman maakt tevens bekend dat hij met provinciale bestuurders wil gaan spreken. Kunt u aangeven hoe de provincie Zuid-Holland aankijkt tegen de NS, en welke gespreksonderwerpen u actief wilt opbrengen in dat gesprek?
- In het regeerakkoord staat dat 'meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet worden toegevoegd aan regionale OV-concessies’. Het kabinet richt zich daarbij oa op Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn). Wat betekent deze zinsnede voor de lopende aanbesteding? Als de NS niet ingeschreven heeft op de DAV-concessie, biedt deze zinsnede voor de NS toch een kans om mee te doen? Heeft u ideeen bij deze passage uit het regeerakkoord?